multicooker.pl
News

Jak e-sport i gry online łączą siły, aby przyciągnąć nowych odbiorców?

Dagmara Zielińska17 stycznia 2025
Jak e-sport i gry online łączą siły, aby przyciągnąć nowych odbiorców?

Jeszcze do niedawna częstą praktyką było granie w piłkę nożną na ulicy, w gry wideo na konsolach, a obstawianie zakładów sportowych w punktach naziemnych. Do tego dochodziły jeszcze kasyna naziemne oferujące gry hazardowe dla dorosłych miłośników grania na pieniądze. Dopiero od kilkunastu mniej więcej lat wszystkie te rodzaje aktywności zaczęły się płynnie przenikać.

Teraz fani gier online dorośli i zaczęli wykorzystywać lepiej dostępne dla nich możliwości. Same gry wideo stały się niezwykle prężną gałęzią rozrywki, jak również istotną platformą reklamową. Dotarły do docelowej grupy odbiorców, która nie była zainteresowana innymi narzędziami marketingowymi. Ponadto hazard z punktów naziemnym przeniósł się do Internetu – od kilkunastu lat mamy do czynienia z gwałtownym rozwojem witryn bukmacherskich oraz kasyn online. W wielu wypadkach łączą one obie funkcjonalności w jednym serwisie.

Kolejnym istotnym trendem, jaki opanował niedawno świat elektronicznej rozrywki, jest e-sport – czyli rywalizacja w grach wideo. Co więcej, e-sport doskonale uwypukla możliwości oferowane przez wspomniane powyżej rodzaje rozrywki, czyli gry wideo, bukmacherkę internetową oraz kasyna online. Dlatego właśnie reklamodawcy zaczęli sponsorować wydarzenia e-sportowe, aby dotrzeć w ten sposób do właściwej, niezwykle licznej grupy docelowej. Przyjrzyjmy się temu zagadnieniu nieco bliżej.

Co musisz wiedzieć o e-sporcie?

E-sport działa na podobnej zasadzie jak wiele innych dyscyplin sportowych. Ogólnie rzecz biorąc polega to na tym, że drużyny rywalizują w turniejach o zwycięstwo. Właściwie wszystko przypomina tradycyjne imprezy i rozgrywki sportowe, z tym tylko wyjątkiem, ze e-sport opiera się na standardowych dyscyplinach, ale na grach wideo. Popularne tytuły o charakterze e-sportowym to między innymi:

  • Counter Strike: Global Offensive
  • World of Warcraft
  • League of Legends
  • DOTA 2
  • Call of Duty
  • PUBG
  • Fortnite
  • StarCraft 2
  • Rainbow Six
  • Valorant.

Mecze w turniejach e-sportowych trwają zazwyczaj od kilku minut do około godziny (czasem więcej, czasem mniej, zależnie od konkretnej gry), a same turnieje 8 do 12 godzin i od 4 do 20 dni. Często spotykane są imprezy korzystające z dwóch różnych formatów:

  • online – na potrzeby rozgrywania turniejów kwalifikacyjnych,
  • offline – dla zawodów finałowych mających na celu wyłonienie zwycięzców całego cyklu rozgrywek.

Podobnie jak w tradycyjnych sportach, gracze lub drużyny rywalizują o mistrzostwa i nagrody pieniężne. Liczba widzów na całym świecie wynosi około 750 milionów, a liczba ta rośnie szybko z roku na rok. Na przykład w Polsce do śledzenia rozgrywek e-sportowych przyznaje 1,75 mln osób, z czego milion ogląda turnieje sportowe sporadycznie, a 750 tys. to widzowie regularnie śledzący rozgrywki.

Organizatorzy tych wydarzeń, podobnie jak w turystyce, nazywani są operatorami. Na świecie istnieje obecnie 15 tego typu firm. Są to studia gier takie jak Blizzard, Valve i Riot Games. Ale są też niezależni operatorzy turniejów, zazwyczaj sponsorowani przez wielkie korporacje – na przykład w katowickim Spodku corocznie rozgrywany jest turniej Intel Extreme Masters pod patronatem Intela.

Nagrody oferowane przez producentów gier i niezależnych operatorów są naprawdę zróżnicowane. Na przykład Valve tworzy fundusz nagród poprzez własne inwestycje: 1,6 miliona euro od siebie i resztę poprzez sprzedaż licznych opcji dla uczestników turniejów. W rezultacie łączna nagroda sięga 32 milionów euro, czyli prawie 20 razy więcej niż inwestycje samego operatora.

Niezależni operatorzy działają zwykle inaczej. Typowa pula nagród w niezależnych turniejach wynosi od 1 do 1,5 miliona euro. Część środków przydzielają organizatorzy wydarzenia. Resztę uzyskiwana jest dzięki sponsorom i nabywcom praw do transmisji w mediach lub po prostu ze sprzedaży biletów kibicom i fanom.

Dlaczego reklamodawcy inwestują w e-sport?

Liczba inwestycji w e-sport rośnie z roku na rok. Rynek wzrósł z 1,5 miliarda euro w 2017 roku do aż 12,5 miliarda euro w 2024 roku. Są ku temu dwa powody:

  • Po pierwsze, szybko rośnie liczba widzów. Według analityków liczba widzów turniejów e-sportowych zwiększa w tempie o 20-30% rocznie;
  • Po drugie, sponsorzy turniejów e-sportowych zyskają publiczność, do której nie można dotrzeć za pomocą zwykłych narzędzi marketingowych. Na przykład firma Gucci została partnerem zespołu e-sportowego Fnatic. W wyniku tej współpracy ukazała się limitowana seria zegarków z logo zespołu, która błyskawicznie rozeszła się wśród fanów tej konkretnej drużyny.

Ponadto taką formą reklamy mogą zainteresować się firmy, których grupą docelową są osoby o ponadprzeciętnych dochodach. Na przykład producenci gadżetów i samochodów, operatorzy telefonii komórkowej i wielu innych, z wyjątkiem producentów alkoholu i papierosów, z uwagi na to, że w gronie potencjalnych odbiorców mogą być także osoby niepełnoletnie – w końcu mowa o grach wideo!

Powiązania e-sportu i witryn hazardowych

Jak łatwo się domyślić, popularność e-sportu nie została zlekceważona przez operatorów kasyn internetowych i bukmacherów online. Na rynku znajdziemy całe mnóstwo witryn, które łączą w jedną całość obie te funkcjonalności, jak chociażby NV Casino. Oczywiście znajdziemy w nich osobne sekcje poświęcone e-sportowi. A jak to wszystko działa i się przenika, tworząc jedną, atrakcyjną dla wszystkich całość?

Zacznijmy od najważniejszego chyba aspektu. Otóż rozgrywki e-sportowe są równie nieprzewidywalne (a może nawet bardziej) od tradycyjnych meczów sportowych. Oznacza to, że są one atrakcyjnym celem wszystkich fanów zakładów bukmacherskich. Dlatego też w renomowanych witrynach kasyn online i bukmacherów internetowych znajdziemy rozbudowane sekcje poświęcone zakładom na różnego rodzaju rozgrywki e-sportowe. Możemy w nich obstawiać rozstrzygnięcia zarówno wielkich turniejów o zasięgu międzynarodowym i randze mistrzostw świata lub Europy, a także mniejsze imprezy, nawet lokalne. W każdym przypadku miłośnicy e-sportu mogą obstawiać także pojedyncze starcia, a nawet zlecać zakłady na żywo podczas trwania danego meczu.

Określenie „na żywo” to drugi istotny element wpływający na popularność e-sportu w kasynach online. Przeważająca większość rozgrywek dysponuje możliwością obserwowania zmagań graczy lub drużyn przez Internet, w oparciu o streaming na żywo. Oczywiście z możliwości tej korzystają kasyna online, oferując swoim użytkownikom bezpłatny z reguły dostęp do transmisji. Doskonale podnosi to zaangażowanie graczy w dane wydarzenie i zachęca ich do aktywniejszego stawiania zakładów e-sportowych.

Trzeci interesujący aspekt dotyczący powiązania internetowych witryn hazardowych z e-sportem to możliwość nie tylko obserwowania i obstawiania zmagań czołowych graczy na świecie, ale także szansa na uczenie się od najlepszych. Nie tylko można w ten sposób obstawiać wyniki poszczególnych starć, ale dodatkowo dzięki streamingowi na żywo, można na własne oczy przekonać się, jak grają najlepsi z najlepszych. Pozwala to na podpatrywanie zagrywek i strategii, aby następnie przetestować je podczas samodzielnego grania w tę samą grę. Nawet nie w trybie e-sportowym, ale po prostu w ramach towarzyskiej rywalizacji ze znajomymi.

Bonusy i promocje

Operatorzy kasyn internetowych i serwisów bukmacherskich doskonale zdają sobie sprawę ze znaczenia powyższych czynników. Nie tylko zachęcają graczy do dołączania do ich witryn poprzez bogatą ofertę wydarzeń e-sportowych oraz transmisje na żywo. Wykorzystują także w tym celu rozbudowane oferty promocyjne i bonusy.

A to oznacza, że gracze zainteresowani potencjalnie zakładami e-sportowymi mogą otrzymać od takiej witryny nie tylko możliwość zlecania zakładów, ale także wiele korzyści na standardową ofertę serwisu, czyli między innymi zakłady sportowe (na tradycyjne dyscypliny) oraz na gry hazardowe z sekcji kasynowej. Typowe promocje dostępne w takich serwisach to między innymi:

  • Bonus powitalny. To oferta dostępna dla użytkowników zaraz po założeniu konta w serwisie. Obejmuje najczęściej premię pieniężną po zleceniu pierwszej wpłaty uzupełnioną o darmowe spiny na wskazany przez witrynę automat slotowy lub darmowy zakład do wykorzystania w sekcji bukmacherskiej.
  • Bonus od doładowania konta. Oferta dla użytkowników regularnie korzystających z usług witryny – oznacza po prostu premię pieniężną w wysokości zazwyczaj między 50 a 100% po zleceniu wpłaty na konto.
  • Bonus bez depozytu. Środki pieniężne, darmowe obroty lub darmowe zakłady przyznawane bez konieczności spełniania innych warunków, jak wpłacanie pieniędzy itp. To bardzo poszukiwana opcja!
  • Cashback. Zwrot części przegranych pieniędzy w serwisie.
  • Bonus dla użytkowników aplikacji mobilnej. Oferta przeznaczona dla użytkowników, którzy korzystają z aplikacji mobilnej do składania zakładów sportowych lub e-sportowych.

Oceń artykuł

rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 4.50 Liczba głosów: 2

5 Podobnych Artykułów:

  1. Tradycyjna ćwikła z chrzanem: Klasyczny przepis na smaczną ćwikłę
  2. Roller do parówek – czyli sekret miękkich, ciepłych hot-dogów!
  3. Przepisy z mięsem mielonym – Pomysły na smaczne dania z mielonego mięsa
  4. Ciastka korzenne: Przepis na aromatyczne ciasteczka korzenne na święta
  5. Gotowanie pod presją czasu - strategie w kuchni podobne do gier
Autor Dagmara Zielińska
Dagmara Zielińska

Cześć, kulinarni pasjonaci! Jestem Dagmara i serdecznie witam Was na blogu poświęconym sztuce gotowania i przepisom. Uwielbiam eksperymentować w kuchni i dzielić się moimi ulubionymi daniami, trikami kulinarymi i inspiracjami kulinarnymi. 

Udostępnij artykuł

Napisz komentarz

Polecane artykuły

Online rozrywka na weekend: przewodnik po najlepszych opcjach
NewsOnline rozrywka na weekend: przewodnik po najlepszych opcjach

Weekend to czas wyciszenia i odpoczynku po intensywnym tygodniu. Współczesne technologie umożliwiają czerpanie radości z rozrywki bez wychodzenia z domu. Dzięki bogatej ofercie serwisów streamingowych, gier online oraz platform społecznościowych każdy znajdzie coś dla siebie. Ważne, aby świadomie wybierać aktywności, które dostarczą przyjemności i pozwolą oderwać się od codziennych obowiązków.

Jak e-sport i gry online łączą siły, aby przyciągnąć nowych odbiorców?